-
profesjonalne szkolenie
zestaw ćwiczeń
autorskie materiały
zaświadczenie po szkoleniu5h lekcyjnych
Do negocjacji
1 grupa = max 10 osób
Plan szkolenia:
1. Obowiązek użycia środków komunikacji elektronicznej.
2. Komunikacja ustna.
3. Definicja pisemności postępowania.
4. Wymagania wobec narzędzi wykorzystywanych do komunikacji elektronicznej.
5. Forma elektroniczna (KC).
6. Kwalifikowany podpis elektroniczny oraz jego walidacja.
7. Podpis zaufany oraz jego walidacja.
8. Podpis osobisty oraz jego walidacja.
9. Formaty danych w jakich można składać dokumenty.
10. Możliwość sporządzania ofert, wniosków i wstępnych oświadczeń w postaci innej niż elektroniczna.
11. Oferta (sposób przekazania i forma).
12. Sposób i tryb przekazywania innych dokumentów w tym oświadczeń wstępnych, podmiotowych środków dowodowych, przedmiotowych środków dowodowych, oraz innych informacji, oświadczeń lub dokumentów.
13. Zobowiązania podmiotu udostępniającego zasoby.
14. Przekazywanie w postępowaniu lub konkursie dokumentu elektronicznego w formacie poddającym dane kompresji.
15. Otwarcie ofert.
16. Archiwizacja dokumentacji. -
profesjonalne szkolenie
zestaw ćwiczeń
autorskie materiały
zaświadczenie po szkoleniu5h lekcyjnych
Do negocjacji
1 grupa = max 10 osób
Plan szkolenia:
1. Skuteczne doręczenie w postępowaniu administracyjnym
z uwzględnieniem prawa pocztowego, w tym doręczenia za granicę
– doręczanie do Państw UE, członków EOG i Konfederacji Szwajcarskiej
• „fikcja doręczenia” (podwójne awizo)
• informowanie stron poprzez obwieszczenie
• doręczanie, gdy stronami jest małżeństwo
• wydruk pisma doręczonego w wersji elektronicznej, jako dokument urzędowy
• doręczenie a ostateczność i prawomocność decyzji administracyjnej2. Zakres obowiązywania ustawy o doręczeniach elektronicznych
3. Podstawowe pojęcia:
• publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
• publiczna usługa hybrydowa,
• kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
• adres do doręczeń elektronicznych,
• operator wyznaczony,
• skrzynka doręczeń4. Wyłączenia stosowania ustawy
5. Zasady doręczania dokonywane przez podmioty publiczne:
• korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru
z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego
• korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru
z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej
• wyłączenia6. Baza adresów do doręczeń elektronicznych – nowy rejestr publiczny, zakres przetwarzanych danych w bazie (w tym danych osobowych)
7. Adres do doręczeń elektronicznych i skrzynka doręczeń – jakie podmioty są zobowiązane do ich posiadania (terminy zaistnienia obowiązku stosowania ustawy), nowe obowiązki JST i ich jednostek organizacyjnych
8. Wniosek o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego
z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń (gdzie i w jaki sposób składać wnioski, zakres wniosku, terminy)9. Administrator skrzynki doręczeń – nowa funkcja w administracji publicznej (obowiązek wyznaczenia administratora /terminy/jego obowiązki
i uprawnienia, zarządzanie skrzynką doręczeń, zasady dostępu do zasobów skrzynki)10. Świadczenie usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej
• rola i zadania operatora wyznaczonego
• doręczenia korespondencji do podmiotu publicznego
• koszty11. Zasady świadczenia publicznej usługi hybrydowej
• przekształcanie dokumentu elektronicznego w wersję papierową,
• potwierdzanie daty i czasu wykonania czynności przekształcenia dokumentu elektronicznego
• opłaty pobierane przez operatora wyznaczonego od podmiotów publicznych za świadczenie usługi
• wyłączenia stosowania usługi hybrydowej12. Obowiązki operatora wyznaczonego w związku ze świadczeniem usługi hybrydowej dla sektora publicznego
13. Odpowiedzialność operatora wyznaczonego oraz postępowanie reklamacyjne (zastosowanie Kodeksu cywilnego)
• nienależyte wykonanie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego
• nienależyte wykonanie publicznej usługi hybrydowej,
• terminy doręczeń, zasady liczenia terminów doręczeń w przypadku usług elektronicznych14. Odszkodowania należne z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej – /np. zbyt późne doręczenie/ (kto ma prawo wniesienia reklamacji)
15. Zmiany Kodeksie postępowania administracyjnego wprowadzone ustawą o doręczeniach elektronicznych , kolejne nowelizacje
16. Terminy – zasady liczenia terminów, różnice przy elektronicznym doręczeniu zastępczym
17. E- doręczenia a e-PUAP
-
profesjonalne szkolenie
zestaw ćwiczeń
autorskie materiały
zaświadczenie po szkoleniu5h lekcyjnych
Do negocjacji
1 grupa = max 10 osób
Plan szkolenia:
DZIEŃ I1. Właściwość miejscowa, rzeczowa; miejsce zamieszkania a miejsce zameldowania, praktyczne znaczenie pojęć w postępowaniu administracyjnym
2. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne
• interpretacja zasady pisemności ( załatwianie spraw drogą telefoniczną , za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji) -zastosowanie praktyczne , „prostota i szybkość postępowania”
• zasada współdziałania organów- jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa, współdziałanie organów jako obowiązek , zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania
• zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony – czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie I instancji można ją skutecznie zastosować
• zasada informowania stron – obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych
• zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej – co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw
• zasada ugodowego załatwiania spraw – jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach
• zasada trwałości decyzji ostatecznych – kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne
• zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady3. Ostateczność , prawomocność a wykonalność decyzji administracyjnej
ostateczność decyzji wydanej w I-szej instancji, od której uzasadnienia organ odstąpił z powodu uwzględnienia w całości żądania strony (nowelizacja art.127)- nowe pouczenie (wzór)4. Pełnomocnictwo a upoważnienie.
Forma pełnomocnictwa , potwierdzanie własnoręczności podpisu. (Prawo o notariacie ; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych). Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe.5. Terminy w postępowaniu administracyjnym.
• rodzaje terminów (terminy ustawowe a terminy urzędowe; terminy zawite a terminy przedawniające / prekluzyjne/, terminy porządkowe/ instrukcyjne/; możliwość przywracania terminów)
• sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto,6. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie
przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie, niezbędne elementy zawiadomienia, ostateczny termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu. Skarga strony na bezczynność organu i jej konsekwencje, odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy.7. Prawo strony do wniesienia ponaglenia – forma pouczenia, przykłady
8. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem – pozostawienie ponaglenia bez rozpoznania (nowe uregulowania)
9. Obowiązki organu odwoławczego w związku z wniesionym ponagleniem – postanowienia wydawane przez organy odwoławcze
10. Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia – treść obwieszczenia
11. Podanie wniesione na adres poczty elektronicznej ( mailem) – nowy tryb postępowania
12. Wszczęcie postępowania – czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych (analiza orzecznictwa)
13. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania – forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować określając długość terminu na uzupełnienie braków.
DZIEŃ II
14. Skuteczne doręczanie w praktyce.
• obowiązujące zasady doręczeń- doręczanie stronie , doręczanie pełnomocnikowi , doręczanie domownikowi
• prawidłowe doręczanie do małżonków , gdy są stronami postępowania
• doręczanie do miejsca zamieszkania,
• doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie,
• skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu , w którym zastanie się adresata (czy pracownik urzędu może skutecznie doręczyć pismo adresatowi „na ulicy”)
• doręczanie za granicę , doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do „państw trzecich”
• czy doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma jest skuteczne i czy wydruk taki jest dokumentem urzędowym
• doręczenia elektroniczne – e-PUAP a nowa platforma do doręczeń elektronicznych15. Ustawa o doręczeniach elektronicznych – publiczna usługa doręczenia elektronicznego (PURDE) – publiczna usługa hybrydowa (PUH) – zmiany w KPA wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych – KPA a prawo pocztowe – nowe obowiązki podmiotów publicznych w związku z wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych (nowe terminy obowiązywania)
16. „Podwójne awizo” / fikcja doręczenia/ – na czym polega, jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy „fikcyjnym doręczeniu”, kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy „podwójnym awizo”, elektroniczne doręczenie zastępcze
17. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań – upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe.
18. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów (art.10) – obowiązkowe elementy zawiadomienia (obowiązek powiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony w jaki sposób wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania zawiadomienia spełnione lub wykazane, co mogłoby skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony.
19. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki – uprawnienie stron postępowania administracyjnego, formuła pouczenia w decyzji administracyjnej – czy oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania można złożyć w dniu odbioru decyzji, czy będzie ono skuteczne (analiza orzecznictwa) – czy można takie oświadczenie wycofać, czy wycofanie takiego oświadczenia będzie skuteczne – czy strona ma także prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia zażalenia na postanowienie
20. Decyzja administracyjna / postanowienie – elementy decyzji administracyjnej/postanowienia, pouczenia, błędy w decyzjach, postanowieniach
i ich prostowanie21. Wyłączenie pracownika i wyłączenie organu
• czy w oparciu o zapis art.24 § 1 pkt 5 należy wyłączyć pracownika, w sytuacji gdy decyzja przez niego wydana została uchylona przez organ odwoławczy i przekazana do ponownego rozpatrzenia w I instancji,
• kiedy pracownik powinien być wyłączony „ze względów rodzinnych” (jak liczyć stopnie pokrewieństwa i powinowactwa.- Kodeks rodzinny i opiekuńczy)
• co w praktyce oznacza konieczność ” wyłączenia organu”, jak interpretować pojęcie „sprawa majątkowa”22. Tryby nadzwyczajne:
• wznowienie postępowania- przesłanki ,procedura postępowania „wznowieniowego” , odmowa wznowienia postępowania w drodze postanowienia;-uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej
• – przesłanki , zmiana decyzji w przypadku , gdy strona ” nabyła prawo” , zmiana decyzji w przypadku , gdy strona ” nie nabyła prawa”
• – stwierdzenie nieważności decyzji – przesłanki;
• -wygaśnięcie decyzji – przesłanki zastosowania instytucji wygaśnięcia decyzji administracyjnej23. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o:
• Kpa
• przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej24. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO
25. „Język urzędowy” w pismach i decyzjach.
-
profesjonalne szkolenie
zestaw ćwiczeń
autorskie materiały
zaświadczenie po szkoleniu5h lekcyjnych
Do negocjacji
1 grupa = max 10 osób
Plan szkolenia:
1. Pojęcie informacji publicznej ( informacja prosta a informacja przetworzona)2. Osoba pełniąca funkcję publiczną , funkcjonariusz publiczny, sprawa publiczna, szczególna istotność dla interesu publicznego – praktyczne znaczenie pojęć ustawowych
3. Formy udostępniania informacji publicznej. Formy odmowy udostępnienia informacji publicznej. Forma odmowy udostępnienia informacji , która nie jest informacją publiczną / pismo czy decyzja/
4. Postępowanie w sprawie udzielenia informacji w praktyce (na wniosek w formie pisemnej, telefonicznej, złożony drogą mailową, postępowanie w sytuacji wpływu wniosku niepodpisanego imieniem i nazwiskiem, ponowny wniosek w tej samej sprawie od tego samego wnioskodawcy – tryby realizacji wniosków „krok po kroku” – schematy),
5. Kategorie informacji podlegające udostępnieniu w trybie ustawy.
6. Koszty i terminy związane z udostępnianiem informacji – liczenie terminów
7. Konsekwencje odmowy udostępnienia informacji, która powinna być udostępniona.
8. Definicja dokumentu urzędowego. ( Jakie informacje i dokumenty powinny być udostępniane na wniosek a jakie zamieszczane w BIP. Udostępnianie dokumentów , które nie zostały wytworzone przez podmiot publiczny , a znajdują się w aktach dotyczących ” sprawy publicznej”.)
9. Procedura możliwości odmowy realizacji obszernych wniosków „paraliżujących” funkcjonowanie podmiotu zobowiązanego , gdy przygotowanie odpowiedzi spowoduje konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
10. „Prawo do ochrony własnego wizerunku” w kontekście udostępniania informacji publicznej( wizerunek osoby pełniącej funkcje publiczną a ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych)
11. Ustawa o dostępie do informacji publicznej a RODO (anonimizacja danych w udostępnianych dokumentach , obowiązek informacyjny administratora danych wobec wnioskującego o udostępnienie informacji publicznej lub ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego. Czy w związku z anonimizacją danych w udostępnianym dokumencie konieczne jest wydanie decyzji administracyjnej)
12. Ustawa o dostępie do informacji publicznej a prawo prasowe (wniosek dziennikarza, wniosek redakcji, dokumentowanie faktu występowania w imieniu redakcji , adresat decyzji o odmawiającej udostępnienia informacji publicznej)
13. Trudne sprawy z praktyki administracyjnej: przykłady rozstrzygnięć
14. Właściwe uzasadnienie decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia informacji publicznej ze względu na obszerność wniosku (informacja przetworzona, brak uzasadnienia szczególnego interesu publicznego)
15. Umorzenie postępowania w sprawie o udostępnienie informacji publicznej
16. Informacja publiczna w BIP
17. Ustawa o finansach publicznych po kolejnej nowelizacji – nowe rejestry umów od kiedy?
Uwaga: orzecznictwo sądów administracyjnych omawiane jest na bieżąco przy każdym uwzględnionym w programie zagadnieniu